top of page

הגיע הזמן להכיר את מלכת המדבר
24 שעות בערד והסביבה

כחלק מהגילוי מחדש שלי של מקומות נפלאים בארץ בגלל (או יותר נכון בזכות) הקורונה, הוזמנתי לגלות מה יש לעיר ערד להציע יחד עם עוד 8 בלוגריות טיולים. מטרת הטיול שהיה מטעם תיירות ערד וכפר הנוקדים ואורגן על ידי משרד היח״צ LB תקשורת הייתה לחשוף לעוד אנשים את האפשרויות הבלתי נגמרות של אטרקציות ואפשרויות שהעיר מציעה וספויילר קטן? חזרתי עם טעם לעוד.

אז מתי בפעם האחרונה שמעתם ״אני נוסע\ת לחופשה בערד״? כנראה שזה לא משהו ששמעתם בכלל או לעיתים רחוקות וגם אם כן, יכול להיות שזה גרם לכם לחשוב מה אותו בן אדם ״איבד שם״. אחרי יומיים גדושים בחוויות שמעולם לא חוויתי בארץ וגם לא בחו״ל, אני יכולה להגיד, שכולנו חיינו עד רגע זה בפספוס אחד גדול. מדובר בעיר שבאמת מציעה מגוון רחב של אטרקציות החל ממסלולי טיולים משגעים, צימרים ומקומות לינה מדהימים, אוכל משובח, נוף משגע והרבה רוגע.

אז קחו נשימה עמוקה ובואו נצלול אל תוך יומיים משוגעים שעברנו. רק עכשיו כשאני כותבת עליהם, אני מצליחה לעכל עד כמה יש לערד מה להציע לתייר, כן, גם לישראלי!

מצפור מואב

במרחק של רק שעה וחצי מתל אביב, נפגשנו כל הבלוגריות יחד בתצפית מדהימה בשם מצפור מואב. ללא ספק זאת הייתה נקודה מצוינת לפתוח בה את היומיים הקרובים, לספוג את הנוף המדברי שכל כך שונה מהנוף האורבני שאני רגילה אליו.
כאשר תגיעו למצפור, לא תוכלו להתעלם מהפסל השונה והמיוחד שקיים שם בצבעי לבן-תכלת. הפסל המרשים שמדמה מטוס, הוצב בלוקיישן זה לזכר מבצע לוט לכיבוש אזור ים המלח במלחמת השחרור. המצפה משקיף על הרי יהודה וים המלח ולאוהבי התצפיות, כדאי ומומלץ להתחיל שם.

גן הפסלים של אמן המתכת – איציק גמליאל

מהתצפית המרשימה המשכנו אל ביתו של אמן המתכת איציק גמליאל כבר שתגיעו אל החניה שליד הביתו, תבינו שלא מדובר בבית סטנדרטי של אדם רגיל. בכניסה לביתו, תראו גירפה ענקית, דרקון יורק אש, כנפיי מלאך, ינשופים, נשרים שכל מה שמשותף להם זה שהם עשויים ממתכות. איציק המוכשר, הוא אמן מתכות מוכר ומוערך שנותן לכל אדם שרוצה להגיע לביתו, להיכנס לחצר ולהתרשם מעבודותיו. תוכלו להגיע לחצרו המרשימה מבלי לתאם מראש וללא עלות, רק אל תשכחו להגיד שלום ולהיות נחמדים, בכל זאת מדובר באמת בבית שלו. :-)

אם תרצו לעשות סיור מודרך הכולל כיבוד ושתיה קלה ולשמוע עוד על הסיפור שעומד מאחורי יצירות אלו, תוכלו לתאם סיור בעלות סימלית של 40 ש״ח. איציק, יוצר את רוב הפסלים המרהיבים שלו ממתכות ממוחזרות, החל מרגלי כיסא של תלמידים שהופכים להיות כבשה, ועד ברזלים מנעלים של פועלים שהופכים להיות חיפושיות מדליקות.

כרגע בשל מגבלות הקורונה, יכולים לארח קבוצות של עד 10 אנשים.

כתובת: ענבלים 34, ערד.
הנחות מיוחדות: גמלאים – 30 ש"ח. תושבי ערד – חינם.
לתיאום סיור אפשר לפנות ליפה אשתו של איציק: 052-2707031 או ליצור איתם קשר בדף הפייסבוק

איציק גמליאל אמן מתכות.jpg

שיעור תנועה וארוחה טבעונית בזמן מדבר- אתר אקולוגי רוחני לשלום

מהבית המיוחד של איציק, המשכנו אל עבר מקום מיוחד לא פחות שנקרא זמן מדבר. (לינק) באמצע שום מקום אבל אל מול נוף משגע, ממוקמת חווה אקולוגית שמנוהלת על ידי משפחה שדוגלת בשלווה, אהבה ובעלת ערך רוחני גדול. במקום תוכלו לעבור סדנאות שונות כמו יוגה, תנועה, מדיטציה ואפילו סדנת מנהיגות שבמהלכה תרדו לשטח ותגלו על עצמכם דברים שכנראה לא ידעתם. אנחנו עשינו שיעור תנועה במתחם עגול ממש אל מול הנוף של הרי מואב וים המלח. רגועות אך רעבות סיימנו את השיעור ומשם המשכנו לארוחת ערב טבעונית עם טעמים שמזכירים את הודו. הכל ממרכיבים טבעיים, בריאים ואל תשכחו לטעום את הניוקי בקרם קוקוס שמוכן במקום. במתחם יש מאהל שבו תוכלו גם לישון במחירים נוחים לכל כיס במתחם המשותף או בחדרים פרטיים. המקום מתאים לאנשים שרוצים להתנתק מכל הרעשים ולהתחבר לטבע. תוכלו להצטרף לסדנאות ולהזמין מקום ללינה דרך אתר המקום.

כפר הנוקדים

אחרי נסיעה קצרה, הגענו לכפר הנוקדים, המקום בו ישנו והעברנו את הלילה. כפר הנוקדים, (שהוא באמת בגודל של כפר), הוקם לפני 29 שנים במטרה אחת מרכזית- לארח מטיילים שמגיעים לטייל באזור המדבר. מעבר לשקט האינסופי שתמצאו שם, היתרון העיקרי במיקום שלו היא העובדה שהוא ממוקם במעין נקודת פתיחה לאטרקציות ומסלולים רבים באזור. כך שזה מאד נוח לישון שם, לטייל במהלך היום באזור, לחזור לישון שם וחוזר חלילה. את פנינו קיבלו הצוות של כפר הנוקדים שגר באזור, כיף לראות אנשים שמגוייסים כל כך למטרה, אוהבים את המקום הזה וזה מעין בית עבורם.

הכפר מתאים מאד לקבוצות, משפחות וגם לזוגות. תוכלו למצוא שם אפשרויות לינה רבות החל מאוהל ועד חדרים יוקרתיים עם אמבטיה, גם בלב המדבר. מבחינת מחירים, המחירים נעים בין 80 שקלים לאוהל ועד 800 שקלים לחדר המפנק ביותר, שבו אפשר לישון זוג + 3. כל ילד זה בתוספת של 100 שקלים כך שגם מבחינת לינה המחירים מאד נוחים למשפחות.
אנחנו ישנו בחדרים ברמת אירוח הכי גבוהה שכללו 2 מזגנים (בחדר הורים וחדר הכללי), מקרר, אמבטיה ועיצוב כפרי-מדברי. חדרי הסטנדרט שהם דרגה אחת מתחת למה שאנחנו לקחנו, עולים 600 ש״ח וגם יכולים להתאים מאד למשפחות, לא ראינו הבדל גדול בניהם. לאורך כל השהייה היה חשוב לצוות של המקום להסביר שהם לא ״מוכרים חדרים״ הם מוכרים חוויה, לכל אזור יש את הסגנון שלו ובכל מתחם תחוו חוויה קצת שונה.

לאיפה שלא תפנו בכפר, תתקלו בבעלי חיים שונים ומיוחדים, החל מטווסים, גמלים (שעוד ארחיב עליהם בהמשך), עזים ועוד. באופן כללי, יש קסם גדול בכפר, בכל מקום שתפנו אליו, תגלו נוף מרשים, פרטי אומנות ועיצוב מדבריים וכמשפחה, בהחלט הייתי סוגרת שם חופשה.

בכל שנה במהלך חודש אוגוסט, כאשר יש מטרי מטאורים משוגעים, מתקיים פסטיבל מיוחד בכפר הנוקדים שנקרא- נוקדים עם כוכבים. הפסטיבל מתרחש בסופי השבוע של חודש אוגוסט ובו יש הופעה חיה של להקת ״שורשים״, דוכנים, פעילויות וסדנאות לכל הגילאים.  השנה בעקבות נגיף הקורונה, ההרשמה מצומצמת יותר ותינתן כניסה על פי הנחיות התו הסגול.

תאריכים לפסטיבל: 07-08.08, 14-15.08, 21-22.08.

פרטים ועדכונים נוספים תוכלו למצוא באתר של כפר הנוקדים.

לאחר שפרקנו את הציוד שלנו, או יותר נכון הטרולי הקטן שלנו, יצאנו יחד עם צוות הכפר למדבר לחפש אחר עקרבים, בתקווה למצוא גם זאבים ותנים ולקבל מבט ישיר אל הכוכבים.
מאחר ועקרבים זוהרים תחת תאורת אולטרה סגול, בקלות יכולנו לראות אותם, לצפות עליהם מרחוק וללמוד על החיה המיוחדת הזאת. זה הזמן להכיר טוב יותר את מערכת הכוכבים, להתחבר באמת לשקט של המדבר גם בלילה. בהתחלה הרעיון של חיפוש עקרבים היה נשמע לי קצת מפחיד ואפילו מוזר אבל החלטתי להתגבר על הפחד ובדיעבד, זה לא היה מפחיד כלל, הסיור הלילי מאד מומלץ לכל הגילאים.

רגע לפני שאנחנו עוברים לאטרקציה הבאה, הבטחתי לספר על הגמלים שנמצאים בכפר הנוקדים. הרבה מכירים את כפר הנוקדים בגלל כמויות קבוצות התגלית שמגיעות לשם בכל שנה. כולנו מכירים את התמונות האייקוניות שכולם רוצים לעשות כאשר הם רוכבים על גמל. בכפר הנוקדים החליטו להוביל יוזמה ולהפסיק את פעילות רכיבה על גמלים. בדיוק כמו שבעבר כולם היו רוכבים על פילים בתאילנד, והיום כבר כמעט ולא תראו את זה. אבל מה עושים עם התיירים המאוכזבים שהגיעו עד לארץ הקודש בשביל סלפי עם גמל? מעניקים להם מפגש קרוב עם הגמל ואפשרות להאכיל אותו בגזרים. Win Win לכל הצדדים.

בנוסף, בשל החום שפוקד את המדבר בחודשי הקיץ החמים, צוות הכפר בנה מתחם שלם של מזרקות ומפלים קטנים שיתיזו עליכם מכל עבר!

כפר הנוקדים.jpg
כפר הנוקדים עקרבים.jpg

בירכת צפירה

אחרי השכמה בשעה 6:00 וצפייה קצרה בזריחה, עלינו על ג׳יפים ונסענו לכיוון בירכת צפירה.
על בירכת צפירה שמעתי רבות, תמיד ראיתי תמונות אינסטגרם מדהימות של הבריכה והמפל שלו. באינסטגרם כמו באינסטגרם, מעבר לתמונה הויזואלית לא יודעים יותר מידי וכשהגעתי לתחילת המסלול לא ידעתי שיהיה מדובר במסלול קצר אך אתגרי לא פחות.

המסלול שאורך כחצי שעה, כולל בתוכו ירידה (ואחר כך עלייה כמובן) בעזרת יתדות, המסלול לא קל בלשון המעטה ולא הייתי ממליצה לילדים ואנשים עם פחד גבהים לעשות אותו, אני כמעט חוויתי התקף חרדה קטן. בסוף המסלול תגיעו לגב מהמם עם נוף שמזכיר סצנות נבחרות ממלך האריות. תוכלו לרדת ברגל אל הגב או לקפוץ אליו, היו זהירים!

בעלי רכבים פרטיים יוכלו לחנות בחניון לילה בירכת צפירה ואילו בעלי הגיפים יכולים להמשיך עם הגיפ עד תחילת המסלול.

מה חשוב לדעת?
אם החלטתם להיות אמיצים ולצאת לדרך, מומלץ מאד לצאת מוקדם כמו שאנחנו עשינו, בסביבות השעה 6-7:00 בבוקר, לפני שהשמש יוצאת לה ואז הדרך לא רק מאתגרת, אלא גם מיוזעת.
יש באזור לא מעט פריצות לרכבים של אנשים שמגיעים למסלול.
לפעמים בחגים ואירועים מיוחדים יש שם שומר אבל במידה ואין, מומלץ להשאיר מישהו שישמור על הרכב כדי שלא יפרצו אותם.

בירכת צפירה.jpg
ערד המלצות לערד.jpg

יקב צוף

אחרי התקף לב קטן שחוויתי בבירכת צפירה, המשכנו ליקב צוף לחוויה מרגיעה יותר ויותר בסטייל שלי.
כאשר הגענו ליקב, קיבלו אותו אלי ודגנית, הבעלים של היקב בשולחן עשיר בכל טוב: גבינות קשות ומשובחות, ירקות, מטבלים ריבות וכמובן, לחם טעות- לחם שטעות להתחיל איתו כי אי אפשר להפסיק. בזמן שישבנו והתחלנו לנשנש את המטעמים, אלי סיפר לנו את הסיפור המרתק שעומד מאחורי יקב צוף שנקרא על שם בנו שבגיל 9 החליט שהוא רוצה לעזוב את בית הספר ולהיות יינן. כמובן שצוף בן ה-9 לא עזב את בית הספר אבל כן החל ללמוד על הכנת יינות ומשם הכל התחיל. אה, ואם תהיתם לעצמכם, צוף כבר חייל.

ביקב תוכלו לעשות סדנת יין וגבינות כמו שאנחנו עשינו בעלות של 100 ש״ח בלבד, שווה לכל כיס ובהשוואה ליקבים במרכז, התמורה לכסף הרבה יותר שווה.
בנוסף, בימי חמישי-שישי אלי ודגנית עורכים משתה אבירים הכולל מגוון יינות, בירה ושתייה ללא הגבלה, מספר סוגי בשר משובחים, תוספות וסלטים. את החוויה הזאת לא ניסינו אבל עצם העובדה שלפני הקורונה הייתה להם רשימת המתנה של 3 חודשים והכל ללא פרסום ורק מפה לאוזן, אפשר להבין שזה משהו מיוחד במינו. ארוחת האבירים עולה 250 ש״ח לאדם וניתן לתאם ישירות מול בית העסק.

יקב צוף.jpg

סדנת תכשיטים על עדי מיררו

במרחק הליכה מיקב צוף, נמצאת החנות של יוצרת תכשיטים מוכשרת בשם עדי מיררו. מעבר לתכשיטים מקוריים ומיוחדים שעדי מכינה, תוכלו גם להתנסות בסדנת תכשיטים קסומה שעדי מעבירה. כאשר הגענו לחנות שלה, חיכה לנו שולחן מלא בחומרי גלם, כלים ודוגמאות של טבעות שנוכל להכין במהלך הסדנה.

עלות הסדנה נעה בין 200-250 ש״ח ובה תוכלו להכין 4 טבעות שונות לפי טעמכן ובדרגות קושי שונות. עדי מקסימה והעבירה את הסדנה בצורה כל כך נעימה שעשתה לנו חשק לחזור לסדנת המשך. בעזרת הסבלנות הלא נגמרת של עדי, כולנו הצלחנו להכין טבעת מקסימה שאני עונדת ממש עכשיו תוך כדי כתיבת הפוסט.
סדנאות ניתן לתאם ישירות עם עדי מיררו דרך עמוד האינסטגרם שלה.

כתובת: אחווה 19, ערד.

אתר:  www.adimirarojewelry.com

עדי מיררו.jpg

תחנה אחרונה- מסלול מרוצים של ערד

מה? יש מסלול מרוצים אצלנו בארץ? כן, גם אני הגבתי ככה כשקראתי לראשונה את הלו״ז ששלחו לנו לפני שיצאנו לטיול. למען האמת, לא רק שיש לנו מסלול מרוצים, הוא גם נחשב דיי טוב ומתקדם. כאשר הגענו למסלול, ציפיתי לראות רכבי ספורט משוגעים אבל מה שראינו בהתחלה היו רכבים שיותר מזכירים את הרכב של אחד השכנים שלי. מה שלא ידענו, שהתכולה היא מה שחשובה בתכלס והופכת את הרכב לרכב מרוץ. מי שקיבל אותנו למתחם היה אלוף אירופה- ראם סמואל, שסיפר לנו את הסיפור חיים המרתק שלו, איך הוא הפך להיות נהג מרוצים ובעיקר איך הוא לא ויתר כשהוא קיבל ״לא״ בשל מחלת הסוכרת.

הגיע הזמן לקפוץ לרכב ולראות על מה כל המהומה. פעם ראשונה שאני נמצאת במכונית מרוץ או חווה נהיגה משוגעת שכזאת. זוכרים שהייתי פחדנית בבירכת צפירה? אז פה ממש לא! החוויה הייתה מלאה באדרנלין וקצת גרמה לי להרגיש כאילו אני חלק ממשחק המחשב GTA. ברכבים נהגו נהגים מקצועיים ואנחנו ישבנו לצידם בתורות בזמן שהמוח שלנו נע מצד לצד בתוך הראש.

במסלול המרוצים של ערד, יש מספר אופציות לנהיגה. תוכלו להזמין את חווית ״נהג מרוצים ליום אחד״, חוויה שיכולה להיות מתאימה לימי הולדת או אם סתם בא לכם לפנק את האהובים עליכם. בנוסף, תוכלו לקחת קורס נהיגת מרוצים מקצועי של מספר מפגשים.

פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר של מסלול המרוצים.

מסלול מרוצים.jpg

אחרי יומיים עמוסים בחוויות מיוחדות באזור ערד, אין לי כל ספק שערד וסביבתה מציעה את כל מה שאפשר לבקש בחופשה טובה, מיוחדת ובמחיר לכל כיס.
במיוחד בימים אלו, תוכלו למצוא בערד מקומות לינה כמו כפר הנוקדים וגם צימרים במחירים נוחים, שפע של מסלולים באזור בחינם ואפילו מטרי מטאורים משוגע.
ערד היא לא מקום לעצור בו לקנות קפה בדרך לים המלח. ערד היא היעד והיא מציעה כל מה שאנחנו רוצים, אנחנו פשוט לרוב לא מכירים מספיק. אז שוב תודה למשרד התיירות של ערד, לחברת יחסי הציבור LB ולכל העסקים שאירחו אותנו בחום והעניקו לנו חוויה בלתי נשכחת. נתראה בקרוב, זה בטוח!